joi, 7 august 2014

Semafoarele - inteligente ori ba?

 
  Mai anul trecut, aproape pe vremea asta, municipiul Deva era pe fluxul ziarelor locale, dar și  naționale, datorită ( cu toate că aveam să ne dăm seama ulterior, că era ”din cauza”) punerii în funcțiune a unui sistem modern, inteligent de monitorizare a traficului. Aveam parte, la acel moment, de declarații entuziaste referitoare la scăderea timpilor de mers, la siguranța cetățenilor, la reducerea poluării.
  Trebuie remarcate plusurile aduse de aceste semafoare, adică vizibilitatea lor foarte bună, precum și poziționarea unora în zone deficitare, până atunci, din punct de vedere al traficului.  În decursul anului scurs, am făcut o serie de demersuri pentru corectarea acelor aspecte  nefavorabile aduse de acest sistem. După un an de zile,  de practică  zilnică, atât auto cât și pietonală, câteva concluzii, teoretice și practice, putem desprinde, fără a face alte remarci:
1. niciodată nu te încrede în spusele cuiva că e inteligent, până nu îi vezi faptele )))
2. oricât de inteligent ar fi un sistem, în România găsim metode de a îl pune prost în aplicare.)))
3. inteligența, de cele mai multe ori, aduce bună înțelegere, calm, soluții de îmbunătățire a calității vieții, iar din aceste puncte de vedere avem mici rețineri cu privire la inteligența semafoarelor.)))
 ( iar acum  trecem la cele practice, și serioase)
3. timpii de mers ai autovehiculelor, de orice fel, au crescut, implicit poluarea și consumul de carburant
4. pietonii, mai ales cei în vârstă sau cu probleme de sănătate, sunt nevoiți să alerge pe culoarea verde sau să pornească mai repede, pe roșu, pentru a putea fi siguri că reușesc să traverseze diversele bulevarde, mai largi, din oraș ( Decebal, Zarandului )
5. accesul/traversarea de pe arterele secundare, pe cele principale, în multe dintre situații, se face foarte greoi, din cauza timpului de verde foarte scurt
6 din cauza poziționării foarte apropiate a  unora dintre semafoare, în orele de vârf, se creează cozi în trafic, de la un semafor până la celălalt
7. ca măsură foarte bună, s-au trecut unele dintre semafoarele din zonele mai puțin aglomerate, pe culoarea galben intermitent( cu excepția orelor de vârf)
  Ce propunem noi pentru eficientizarea traficului auto și pietonal, și pentru ajustarea sistemului de management al traficului la contextul local?
1.trecerea tuturor semafoarelor, pe timpul nopții, în intervalul  22-6, pe galben intermitent, circulația fiind foarte redusă în această perioadă
2.mărirea timpilor de verde pentru semafoarele care dau accesul în arterele principale ( Zarandului, Decebal, 22 Decembrie) din arterele secundare ( Maniu,  Kogălniceanu, Carpați), lucru ce va ajuta atât pietonii, cât și conducătorii auto, să traverseze mai liniștit
3. pentru căile de acces ce permit virajul liber la dreapta, prin culoarea verde permanent, ajustarea carosabilului ( acolo unde nu e realizat acest lucru din construcția benzilor de circulație), fie prin îngustarea benzii de circulație opuse, astfel încât să poată fi permis accesul a două mașini , în paralel, pe banda de pe care se face virarea la dreapta, fie prin decuparea din zona pietonală ( acolo unde aceasta permite), pentru accesul facil la dreapta. Astfel acel ”verde permanent”, pentru dreapta, va fi și util,  în toate cazurile, și va ajusta la decongestionarea traficului.
 Orice sistem, cât de inteligent ar fi, are nevoie de minți umane care să îl coordoneze; iar dacă aceste minți sunt deschise la comunicare și colaborare, atunci sistemul poate  deveni și mai util și mai eficient!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu